۲
plusresetminus
از میان تمام این خانم ها فقط هفت الی هشت نفر بودند که اولاد داشته؛ و ما بقی بدون اولاد بودند. کنیزهای سلطنتی در تحت اختیار یک نفر رئیس در یک حیاط جداگانه منزل می نمودند.
شمار زنان حرمسرای ناصرالدین شاه از زبان دخترش

تقریبا اعلیحضرت پدر تاجدار من هشتاد زن و کنیز داشت. هر کدام ده الی بیست کلفت و مستخدم داشته؛ عده ی زن‌های حرمسرای به پانصد نفر، بلکه ششصد می رسید. و همه روزه هم یا خانم ها یا کلفت ها و خدمه ها از اقوام و عشایر خود جماعتی را می پذیرفتند؛ و هر روز، بالاستمرار در حرمسای تقریبا هشتصد نهصد نفر زن موجود بود. و تمام این خانم ها منازل و حقوق و اتباع، از کلفت و نوکر و تمام لوازم زندگی در بیرون اندرون جدا جدا داشته؛ و خیلی کمتر دیده می شد دو خانم با هم یک منزل داشته باشند. مگر زن های تازه که از دهات و اطراف اختیار می کردند، به دست خانم ها می سپردند که یک قدری آداب و رسوم را بفهمند؛ بعد منزل جداگانه به ایشان می دادند.
از میان تمام این خانم ها فقط هفت الی هشت نفر بودند که اولاد داشته؛ و ما بقی بدون اولاد بودند. کنیزهای سلطنتی در تحت اختیار یک نفر رئیس در یک حیاط جداگانه منزل می نمودند. و این کنیزها تمام ترکمن و کرد بودند که در دفعه ی ترکمان اسیر آورده بودند. لیکن، تمام خوشچهره و قشنگ بودند. و به اضافه ی کنیزی صیغه هم بودند. و رئیس این ها هم ترکمان و «اقل بگه خانم» اسم داشت.



منبع: سیروس سعدوندیان، خاطرات تاج السلطنه، دختر ناصرالدین شاه، ص82.
 
https://www.cafetarikh.com/news/48658/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما