۱
plusresetminus
از بین فعالیت‌های حاصلبرداری سودبخش برای کوچ نشینان باید به قارچ هم اشاره ای بشود. در ییلاق، بازار چلگرد یکی از مراکز اصلی گردآمدن این محصول است.
کسب درآمد کوچ نشینان بختیاری از قارچ!

«فنون کوچ نشینان بختیاری» نام کتابی است که پرفسور «ژان پیر دیگار» مدیر پژوهشی ممتاز مرکز تحقیقات ملی کشور فرانسه از جدی ترین انسان شناسان متخصص ایران از طریقه زندگی کوچ نشینی و صنایع و محصولاتی که آنان بدست می آورند تا زندگی سیارشان را در دشت و صحرا بگذرانند به نگارش درآورده است.
وی در سفر به ایران آنقدر شیفته زندگی کوچ نشینی می شود که حتی همسر خود را از میان دختران غیور لر بر می گزیند. او که سالها وقت خود را صرف مطالعه بر روی زندگی کوچ نشینان بختیاری کرده اطلاعات موشکافانه و قابل تاملی را از در این خصوص ارائه می دهد و می نویسد:‌
از بین فعالیت‌های حاصلبرداری سودبخش برای کوچ نشینان باید به قارچ هم اشاره ای بشود. در ییلاق، بازار چلگرد یکی از مراکز اصلی گردآمدن این محصول است. دکانداران متعددی گفتند که در یکی از بهترین سالها، کوچ نشینان موفق به فروختن نیم میلیون قارچ به برخی از خریداران شدند که برای همین کار از شهرکرد می آیند. بعضی از کوچ نشینان نیز اقدام به فروش «نی» می کنند و هر بار آن را از 30 تا 50 تومان به روستائیان می فروشند که از آن حصیرهای ضخیم و یا حصار و پرچین درست می کنند و یا آن را برای پوشش سقف به کار می برند. منتها همین محصول توسط خود کوچ نشینان نیز به کار گرفته می شود و فروش آنها فقط به حالت اضافه بر مصرف خودشان دارد. چوب نیز یک چنین حالتی دارد منتها به دلیل انهدام پیش رونده پوشش جنگلی زاگرس،‌ کمی با این حالت تفاوت دارد.


ژان پیر دیگار، فنون کوچ نشینان بختیاری، 1369، ص 19.
https://www.cafetarikh.com/news/48659/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما