۳
۱
plusresetminus
در ۱۲۶۱ بواسطة مخالفت با حاج میرزا آقاسی و شبانه با لباس زنانه به سفارت انگلیس رفتن او را چوب زدند و با برادرش میرزا فضل الله به کاشان تبعید کردند. پس از فوت شاه بی اجازه با برادرش به مهران آمد و به پشت گرمی مهد علیا که با او سر و سری داشت و به پشتیبانی سفارت انگلیس که قبله آمال او بود به هر ترتیبی معاون صدر اعظم شد.
پس از امیرکبیر چه کسی به صدارت رسید؟

اعتماد الدوله نوری فردی بود که پس از امیر کبیر به صدارت رسید و اوضاع ایران را بر اثر بی کفایتی و منفعت طلبی خود بهم ریخت.
سیارک میرزا نصر الله معروف به میرزا آقاخان پسر میرزا اسد الله خان نوری مازندرانی متولد ربیع الاول سال ۱۲۲۲، ابتدا در دستگاه اللهیار خان آصف الدوله بود و بعد لشکر نویس شد و آنگاه لشكر نویس باشی و در زمان محمد شاه به وزارت لشکر رسید و در جنگ مسرات این سمت را داشته و یکی از معارضین حاج میرزا آقاسی در سر مسائل جنگی بود.
در ۱۲۶۱ بواسطة مخالفت با حاج میرزا آقاسی و شبانه با لباس زنانه به سفارت انگلیس رفتن او را چوب زدند و با برادرش میرزا فضل الله به کاشان تبعید کردند. پس از فوت شاه بی اجازه با برادرش به مهران آمد و به پشت گرمی مهد علیا که با او سر و سری داشت و به پشتیبانی سفارت انگلیس که قبله آمال او بود به هر ترتیبی معاون صدر اعظم شد. ولی به قول خودش فقط احترام خشك و خالی داشته و کاری به او رجوع نمی‌شد زیرا به او اطمینان نبود.
پس از قتل امیر کبیر که میرزا آقاخان و مهد علیا و سفیر انگلیس سه عامل عمده آن بودند، صدر اعظم شد. ولی آبروی ایران را به باد داد. افغانستان را از دست داد و به قول خود برای کار خودش دولت ایران را بر هم زد و کسان و بستگان و فرزندان خون را به آب و نان رسانید و پس از هفت سال صدارت در ۲۰ محرم ۱۲۷۵ از صدارت معزول شد و فرمان عزل او را حسینقلی خان مافی نظام السلطنه در ییلاق شمیرانات در جایی که به «دره عزل» معروف است برای او برد و پس از اینکه اسباب و اثاثیه صدارت را از او گرفتند او خانواده اش به اراک، یزد، اصفهان و کاشان تبعید و در آنها سرانجام وفات یافت.



منبع: اعتمادالدوله نوری، میرزا نصر الله ص ۳۹، ص ۱۵. چاپ اول.
 
https://www.cafetarikh.com/news/48746/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
جاه طلبانی که هیچ به فکر مملکت نبودند