۲
۱
plusresetminus
نهضت جنگل با اهداف ملی‌گرایانه شکل گرفت؛ اما در ادامه به دلیل وقوع برخی از مشکلات همچون اختلاف اعضا و خیانت برخی از آنان، نتوانست به اهداف موردنظر خود دست یابد.
احسان‌الله خان، میرزا کوچک خان و خالوقربان سه رهبر نهضت جنگل
احسان‌الله خان، میرزا کوچک خان و خالوقربان سه رهبر نهضت جنگل

نهضت جنگل با اهداف ملی‌گرایانه شکل گرفت؛ اما در ادامه به دلیل وقوع برخی از مشکلات، نتوانست به اهداف موردنظر خود دست یابد. یکی از این مشکلات که از همان ابتدا وجود داشت، اختلاف میان برخی از اعضای نهضت و خیانت آنان به سردار جنگل بود. تا جایی که همین موضوع باعث شکست نهضت و بدبینی برخی از مردم نسبت به آن شد.
«در ماه‌های جولای- آگوست 1921 مذاکرات گسترده‌ای میان دولت قوام‌السلطنه و میرزاکوچک خان صورت گرفت. انگرت گزارش می‌کند که دو طرف توافق کردند آن افرادی که در تابستان سال 1920 از گیلان گریختند اجازه بازگشت یابند و ارتباط تلگرافی مجدداً برقرار شود. گفتگوها ادامه یافت و دولت هیأت ویژه‌ای را به رشت اعزام کرد: «آنچه که واقعاً در گیلان و مازندران می‌گذرد بر کسی آشکار نیست. به نظر می‌رسد که شورشی‌ها تحت فرماندهی سه رهبر به سر می‌برند که هیچ گاه با یکدیگر متحد نمی‌شوند. مهمترین این افراد کوچک خان و همراهان او هستند که از پل کسما تا نزدیکی رودبار در سراسر جنگل استقرار یافته‌اند. دومین رهبر خالوقربان است که به نظر می‌رسد کنترل شهر رشت و مناطق میان امام زاده هاشم و پل کسما را دست دارد. نفر سوم، احسان‌الله خان است که کنترل شهرهای لاهیجان، لنگرود و رودسر را در استان مازندران(گیلان) بر عهده دارد.»


منبع: محمدقلی مجد، از قاجار به پهلوی 1309-1298 بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، مترجمین سیدرضا مرزانی، مصطفی امیری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1389، صص 205- 206
 
https://www.cafetarikh.com/news/48811/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
خدایش بیامرزد
اگرچه بعضیا میگن دنبال تجزیه طلبی بوده منتها من اعتقادی به این حرفا ندارم و معتقدم اون دنبال مبارزه با زور بود و پیروی از مشی سوسیالیستی هم تو همین فضا باید تحلیل بشه