۱
plusresetminus
مهم ترین خدمت علم به شاه، پس از کناره گیری دکتر علی امینی در سال ۱۳۴۱ بود. او، در مقام نخست وزیر قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ (ژوئن ۱۹۹۳) را، با خشونت سرکوب کرد و محتملاً سلطنت را نجات داد...
علم؛ طراح بسیاری از خشونتها در دوران پهلوی

اسدالله علم، از دوستان صمیمی شاه نقش مهمی در تصمیمات سیاسی شاه داشت. نقش او به قدری پررنگ و مهم بود که گفته می‌شود طراح اصلی بسیاری از سیاست‌های خشونت آمیز مهم پهلوی، شخص علم بود:
«اسداله علم، دوست دوران جوانی شاه و از مشاوران اصلی و مورد اعتماد او بشمار می رفت، سرسخت، مقاوم، نیرومند، بیرحم و در تصمیم گیری‌های اساسی، در میان درباریان تالی نداشت، از سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵) به دربار راه یافت، سپس در مقام استانداری بلوچستان، وزارت کشور، وزارت کار، سرپرست املاک سلطنتی، شایستگی و وفاداری خود را به شاه به اثبات رساند. در دوران حکومت مصدق، از کار برکنار شد. مداخله علم در کودتای مرداد ۱۳۳۲ و چگونگی نقش او در همکاری با سازمان‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا، به درستی روشن نشده است.
مهم ترین خدمت علم به شاه، پس از کناره گیری دکتر علی امینی در سال ۱۳۴۱ بود. او، در مقام نخست وزیر قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ (ژوئن ۱۹۹۳) را، با خشونت سرکوب کرد و محتملاً سلطنت را نجات داد. از آن پس علم وفاداری بی چون و چرای خود را نسبت به شاه و رژیم کودتا اثبات کرد و بیش از پیش مورد اعتماد قرار گرفت.»


منبع: غلامرضا نجاتی، تهاجم، مروری بر پاسخ به تاریخ و نقدی بر ترجمه دکتر حسین ابوترابیان، تهران، انتشارات رسا، 1372، ص 43
https://www.cafetarikh.com/news/48830/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما