۱
plusresetminus
علی‌اکبر داور به امیراحمدی: شاه با تمام قوا در صدد از بین بردن شماست و هر چه از دستان بر می‌آید بکنید که وقت نگذرد.
سوظن شاه نسبت به امیراحمدی
جزای کوچکترین خطا در برابر حکومت رضا شاه، مجازات مرگ را در پی داشت. البته در کمال ناباوری برخی از افراد از این مجازات جان سالم به در می‌بردند و مورد بخشش قرار می‌گرفتند. این موضوع بیشتر شامل نظامیان وفادار به شاه و حکومت بود. در هر صورت افراد حاضر در حکومت نیز می‌دانستند که غضب شاه در مورد افراد عقوبت سنگینی دارد:

«در این هنگام نیمه شبی مرحوم علی اکبر خان داور، وزیر دادگستری، به منزل من آمد و پس از گفت و شنود زیاد گفتند: چون شما در عمرتان یک نیکی فراموش نشدنی درباره من کرده‌اید، من آمده‌ام و شما را از یک امری که از آن بی‌خبرید آگاه سازم. افشای مطلبی که می‌گویم، اگر شاه بداند، برای من خطر جانی دارد و از جوانمردی شما انتظار دارم که به کسی نگوئید این خبر از چه منبع به شما رسیده است. و بعد گفت: شاه با تمام قوا در صدد از بین بردن شماست و هر چه از دستان بر می‌آید بکنید که وقت نگذرد. من خود در روزهای اخیر در برخوردهای با شاه حس کرده بودم که قدری از خوشروئی‌های او کاسته شده و با توقیف سرگرد ناصر قلی صدری و چند نفر از افسرانی که به من نزدیک بودند، این سوء‌ظن را داشتم که شاه با من سر لطف نیست. ولی آنچه داور گفت، با راستگویی که در او سراغ داشتم، بیشتر مرا مشوش کرد.»



منبع: احمد امیراحمدی، خاطرات نخستین سپهبد ایران، غلامحسین زرگری‌نژاد، تهران، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی فرهنگی، 1373، صص 381- 382
 
https://www.cafetarikh.com/news/48849/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما