۱
plusresetminus
شهر کرند نسبتا با اهمیت است؛ تقریبا هزار و دویست خانه دارد که در طبقات مختلف السطح در دو سوی شکافی در کوه ، مثل اینکه با تبری عظیم آن را شکافته، کنار هم قرار گرفته‌اند. سنگ بدنه چپ کوه خاکستری یک دست است و منظره گیرائی دارد.
توصیفی از شهر کرند از زبان هانری بایندر

شهر کرند، از شهرهای کرمانشاه در دوره قاجار نیز شهری نسبتا مهم محسوب می‌شد.علیرغم اینکه کرند دارای خانه‌های متعددی بود، اما مناظر طبیعی وجه غالب آن بود. چنانچه این شهر با کوه‌ها و صخره‌های عظیم محصور بود و تعداد خانه‌های آن اندک بودند. بایندر در سفرنامه خود، به توصیف مختصری از این شهر پرداخته است:

«شهر کرند نسبتا با اهمیت است؛ تقریبا هزار و دویست خانه دارد که در طبقات مختلف السطح در دو سوی شکافی در کوه، مثل اینکه با تبری عظیم آن را شکافته، کنار هم قرار گرفته‌اند. سنگ بدنه چپ کوه خاکستری یک دست است و منظره گیرائی دارد. روی قله کوه چشمه‌ای روشن و زلال از زمین بیرون جسته داخل حوضچه‌ای طبیعی گشته و از وسط شکاف کوه برای مشروب ساختن شهر سرازیر می‌‌شود. شیب کوه بسیار زیاد است. پایه یک خانه همسطح خانه زیرین قرار گرفته است. یکی از مرتفع‌ترین خانه‌هائی که بر روی دامنه مقابل، از مسکن خود می‌‌بینیم با گچ و آهک سفید کاری شده یک طبقه بالای آن واقع شده که بر روی چند ستون و شش طاق قرار گرفته است. جلو پنجره‌‌های آن بالکن‌هایی به رنگ سبز است.»


منبع: هنری بایندر، سفرنامه هانری بایندر، کردستان، بین‌النهرین و ایران، ترجمه کرامت‌الله افسر، تهران، انتشارات فرهنگسرا، 1370، صص 394- 395
https://www.cafetarikh.com/news/49029/
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما