۰
plusresetminus
مسجد شاه، یکی از بناهای زیبا و دیدنی تهران است که گنبد كوچك آن طلاکاری شده است. زبان مردم ایران این اعجاز را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ستاید
مسجد شاه، شاهکاری هنری

در دوره قاجار مساجد زیادی بنا شد و مساجد قدیمی نیز حفظ شد. گرچه مساجدی که در آن دوره ساخته شدند از نظر هنر و زیبایی، بسیار منحصر بودند؛ اما به اذعان برخی از مسافران و مستشرقان حاضر در ایران، عظمت و شکوه سایر بناها را نداشتند. با این حال در میان تمام آن مساجد، مسجد شاه از نظر بسیاری، یک شاهکار هنری محسوب می‌شود.

«یکی از بناهای زیبا و دیدنی تهران، مسجد شاه است که گنبد كوچك آن طلاکاری شده است. زبان مردم ایران این اعجاز را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ستاید و همه از سخاوتمندی فتحعلی شاه که شهر تهران را به وسیله این نقطه درخشان زینت بخشیده است، در حیرت‌اند. به هر حال باید گفت سخاوت او زیاد هم خارق‌العاده نبوده زیرا برای طلاکاری این گنبد کوچك به احتمال قوی اشرفی چندانی خرج نشده است. ولی انجام این کار از جانب آدمی خسیس تا همین جا هم شگفت‌آور است! به استثناء این مسجد، تمام مساجد دیگر که در مجموع سی و پنج بنا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و در کلیسای متعلق به ارامنه، جنبه هنری و قابل توجه چندانی ندارند، حتی از نظر معماری مشرق زمین.»


منبع: بارون فیوددورکورف، سفرنامه بارون فیوددورکورف، ترجمه اسکندر ذبیحان، تهران، انتشارات فکرروز، 1372، ص 206
https://www.cafetarikh.com/news/49088/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما