۱
plusresetminus
مجالس مقننه در دوره حکومت رضاشاه نیز چیزی کمتر از دولت نبود و بر حسب منافع انگلیس راه می‌پیمود. نمایندگان به دستور رضاخان انتخاب می‌شدند و بعد از انتخاب، نام نماینده ملت و مردم را می‌گرفتند
روابط مجالس مقننه با شاه

مجلس به دلیل بعد استبدادی حکومت، عملا هیچ اختیاری در برابر رضاشاه نداشت. با این حال بعد از تصفیه مخالفان رضاشاه، مجلس نیز ماهیتی ضدملی پیدا کرد و به ابزاری فرمایشی جهت برآوردن منویات حکومت تبدیل شد.

«مجالس مقننه در دوره حکومت رضاشاه نیز چیزی کمتر از دولت نبود و بر حسب منافع انگلیس راه می‌پیمود. نمایندگان به دستور رضاخان انتخاب می‌شدند و بعد از انتخاب، نام نماینده ملت و مردم را می‌گرفتند(!) بر حسب تمایل او لايحه و طرح به مجلس وارد و تصویب یا رد می‌شد. تعدادی مجسمه و ماشین بی‌اختیار که فقط یاد گرفته بودند کلماتی از قبیل بله، آفرین، احسنت، صحیح است بگویند و از ادای کلماتی چون مخالفم، صلاح مردم نیست، مخالف شریعت مقدس اسلام است و... خبر و اثری نبود، یک مشت انسان‌های بی‌هویت و بي‌محتوا، که به خاطر خوش آمد همسایه جنوبی (انگلستان) یا حق‌السکوت دادن به همسایه شمالی (روسیه، شوروی) روی کرسی نمایندگی نشسته بودند و مقام و منصب همچو آیت‌الله شهید سید حسن مدرس (رحمة الله عليه) نخبه دیانت و سیاست را بناحق تصاحب و غصب کرده بودند، صبح‌ها در مجلس چرت زده، گاه به خواب عمیق فرو می‌رفتند و شبها در مجالس عرق و ورق تا بصبح مشغول خوشگذرانی و عیاشی بودند. همتشان تصاحب مقام‌ها و همتشان جمع‌آوری ثروت بود.»


منبع: تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1378، صص 59- 60
https://www.cafetarikh.com/news/49126/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما