۱
plusresetminus
تأسيس ساواک سازمان اطلاعات و امنیت کشور این سازمان با هدف کنترل افکار سیاسی و مطبوعات و سرکوب مخالفان سیاسی در سال ۱۳۳۵ ش. تأسیس و با تصویب قوانین مربوط به آن در سال بعد کار خود را آغاز کرد
قانون از علل تشکیل ساواک چه می‌گوید؟

بعد از کودتای 28 مرداد 1332، سازمان امنیتی و اطلاعاتی ساواک تشکیل شد. ظاهرا هدف این سازمان دفاع از استقلال کشور بد؛ اما عملا سااک به نهادی ضدمردمی و علیه مخالفان حکومت تبدیل شد. تشکیل ساواک در سال 1335 شکل قانونی به خود گرفت و در قوانین بدین شکل منعکس شد:
 
«تأسيس ساواک سازمان اطلاعات و امنیت کشور این سازمان با هدف کنترل افکار سیاسی و مطبوعات و سرکوب مخالفان سیاسی در سال ۱۳۳۵ ش. تأسیس و با تصویب قوانین مربوط به آن در سال بعد کار خود را آغاز کرد [س ش ۱۴۶]. مأمورین اطلاعاتی امریکا نقش زیادی در سازماندهی و آموزش این سازمان به عهده داشتند.
قانون مربوط به تشکیل ساواک
با تأییدات خداوند متعال
پهلوی شاهنشاه ایران
محل صحه ملوکانه
نظر باصل بیست و هفتم متمم قانون اساسی مقرر‌‌‌‌‌ می‌‌داریم
ماده اول - قانون مربوط به تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت کشور که به تصویب مجلسین سنا و شورای ملی رسیده و منظم باین دستخط است به موقع اجراء گذاشته شود. ماده دوم - هیئت دولت مأمور اجرای این قانون هستند به تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۳۵ شماره ۴۶۸۴ - ۱۰ فروردین ماه ۳۶ دفتر مخصوص شاهنشاهی.
ماده ۱ برای حفظ امنیت کشور و جلوگیری از هر گونه توطئه که مضر به مصالح عمومی است سازمان بنام اطلاعات و امنیت کشور وابسته به نخست‌وزیری تشکیل‌‌‌‌‌ می‌‌شود و رئیس سازمان سمت معاونت نخست‌وزیر را داشته و بفرمان اعلیحضرت همایون شاهنشاهی منصوب خواهد شد.
ماده ۲ سازمان اطلاعات و امنیت کشور دارای وظایف زیر است الف: تحصیل و جمع آوری اطلاعات لازم برای حفظ امنیت کشور ب: تعقيب اعمالی که متضمن قسمی از اقسام جاسوسی است و عملیات عناصری که برضد استقلال و تمامیت کشور و یا بنفع اجنبی اقدام‌‌‌‌ می‌کنند..
ج: جلوگیری از فعالیت جمعیت‌هائی که تشکیل و اداره کردن آن غیرقانونی اعلام شده با بشود و همچنین ممانعت از تشکیل جمعیت‌هائی که مرام و یا رویه آن‌‌‌‌ها مخالف قانون اساسی است.
د: جلوگیری از توطئه و اسباب چینی بر ضد امنیت کشور.»


منبع: علیرضا زهیری، عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، تهران، دفتر نشر و پخش معارف، 1379، صص 191- 192
https://www.cafetarikh.com/news/49155/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما