۱
plusresetminus
شاه به یک شانتاژ دست زد و علما را مخالف اصلاحات ارضی و طرفدار فئودال‌ها و مخالف حقوق کارگران و حقوق زنان اعلام کرد.
سفسطه تبلیغاتی شاه در مورد مخالفان رفراندوم

شاه می‌دانست مخالفت روحانیون با سیاست‌های او از جمله موضوع رفراندم می‌تواند مشروعیت اقدامات او را از بین ببرد. از این رو برای آنکه مشروعیت لازم جهت اقدامات سیاسی خود را به دست آورد از هر شانتاژ تبلیغاتی استفاده می‌کرد:
«شهید اسلامی در خاطرات خود در این باره‌ می‌گوید:‌. .. شاه تصمیم گرفت با طرح ٦ ماده‌ای، اصلاحات و رفرمی را اجرا کند. علما و مراجع مخصوصاً امام مخالفت کردند و مبارزات اوج بیشتری گرفت. شاه به یک شانتاژ دست زد و علما را مخالف اصلاحات ارضی و طرفدار فئودال‌ها و مخالف حقوق کارگران و حقوق زنان اعلام کرد. ما در مقابل اعلامیه‌ای انتشار دادیم به نام شورای مسلمانان متحد که شش ماده را تحلیل کردیم و توضیح دادیم که علما با اصلاحات ارضی مخالف نیستند بلکه با سوءاستفاده از این شعارهای مردمی مخالفاند و در مورد آزادی زنان اعلامیه‌ای دادیم که زنان ایران مسلمانند و آزادی‌هایی که در اسلام به آن‌ها داده شده اگر به آن‌ها داده شود، کافی است و شما این آزادی‌ها را به مرد‌ها نمی‌دهید در حالی که منظور شما از آزادی زن تبدیل زن به وسیله خوش گذرانی است.»


منبع: علیرضا اسلامی گیلانی، تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید محمدصادق اسلامی (شهید مکتب روح‌الله)، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1394، ص 74
https://www.cafetarikh.com/news/49261/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما