۰
plusresetminus
سفارت فرانسه در یک خیابان فرعی واقع شده است. عمارت آن به سبک یونانی و ایتالیائی است. در جلو آن حیاطی است که باغی به سبک باغ‌های فرانسه دارد و حوضی آن را زینت می‌دهد.
نگاهی به معماری سفارت خانه ها در تهران

در دوره قاجار و با گسترش روابط ایران با کشورهای خارجی، به تدریج شاهد احداث سفارتخانه‌های متعدد در تهران هستیم. بر این اساس، چندین ساختمان سفارت در ایران احداث شد که هر کدام از لحاظ ظاهری، معرف فرهنگ و سلیقه آن کشور بودند:
«در حدود ساعت دو بعدازظهر در شهر به گردش می‌پردازیم. تمام سفارت خانه‌‌ها در خیابانی که هستیم قرار دارد. سفارت فرانسه در یک خیابان فرعی واقع شده است. عمارت آن به سبک یونانی و ایتالیائی است. در جلو آن حیاطی است که باغی به سبک باغ‌های فرانسه دارد و حوضی آن را زینت می‌دهد. سفارت خانه انگلیسی سردری باشکوه دارد که به سوی باغی مشجر از درختان زیبا باز می‌شود. سفارت دولت ترک درب بزرگ سفید رنگی دارد که با نقش‌های آبی آسمانی و طلائی زیور یافته است. سفارت خانه آلمان گرفته و عبوس است. قنسولگری ایالات متحده دارای سادگی جمهوری خواهی است. شامل مغازه‌ای که بالای درب آن آرم آن دولت قرار دارد.»



منبع: هنری بایندر، سفرنامه هانری بایندر، کردستان، بین‌النهرین و ایران، ترجمه کرامت‌الله افسر، تهران، انتشارات فرهنگسرا، 1370، ص 450
https://www.cafetarikh.com/news/49289/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما