۲
plusresetminus
بنای این مسجد بسیار عالی و نمای آن که پنجاه قدم ارتفاع دارد. هشت پله از سطح زمین اطراف کرسی دارد و از خارج دیوار‌های آن همه از کاشی اعلی برنگ‌های مختلف پوشیده شده است.
مسجد کبود (مسجد آبی)
مسجد کبود (مسجد آبی)

مساجد، یکی از بناهای اصلی و مهم در بسیاری از شهرهای صفویان بود. برخی از مساجد یادگار دوران قبل بودند و برخی نیز در دوره صفویان ساخته شدند. مساجد در ساخت و معماری خود اغلب از الگوهای یکسانی برخوردار بودند. علاوه بر این مساجدی هم که بنای آن مربوط به دوران قبل از صفویه بود نیز از زیبایی و شکوه خاص خود برخوردار بودند:

«در اطراف میدان بزرگ تبريز و مجاور آن بقیه آثار بنا‌های باشکوهی دیده می‌شود و چهار پنج مسجد را که در عظمت بنا بی‌نظیر هستند به خرابی واگذارده‌‌اند: یکی از آن مساجد که بهتر و عالی‌تر از سایر مساجد تبریز می‌باشد در خارج شهر سرراه اصفهان واقع شده است‌،‌ ایرانی‌ها آنرا متروك گذارده و مثل معبد كفار در آن نظر می‌کنند‌،‌ زیرا که سنی‌‌ها یعنی پیروان عمر آنرا بنا کرده‌‌اند‌.‌ بنای این مسجد بسیار عالی و نمای آن که پنجاه قدم ارتفاع دارد. هشت پله از سطح زمین اطراف کرسی دارد و از خارج دیوار‌های آن همه از کاشی اعلی برنگ‌های مختلف پوشیده شده است، از طرف داخل با نقش و نگار‌های زیبا به سبك معماری اعراب و كلمات بسیار بخط عربی از طلاولاجورد زینت یافته است‌.‌ از دو طرف بنا دو مناره با برج خیلی بلند اما کم قطر ساخته‌‌اند‌‌ و در میان آن‌ها راه پله تعبیه شده است که بالا می‌رود و سطح ظاهر منار‌ها هم کاشی است و این آجر‌های منقش براق زینت معمولی است که در ایران ابنیه را بدان می‌آرایند. اغلب بنا‌ها منتهی می‌شود به يك گلوله بشكل عمامه که ایرانی‌ها می‌گذارند.»



منبع: ژان باتیست تاورنیه، سفرنامه تاورنیه، ترجمه ابوتراب نوری، تهران، کتابخانه سنائی، 1336، صص 67- 68
 
https://www.cafetarikh.com/news/49304/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما