۱
plusresetminus
‌آیت‌الله مهدوی مطابق رویه سیاسی‌اش حتی با مخالفین سیاسی نیز با احترام اما صریح سخن می‌گفت.
ما به محراب برنمی‌گردیم

مشی سیاسی آیت‌الله مهدوی کنی با جریانات مختلف سیاسی بر اساس احترام متقابل بود. این رویه در رابطه با مخالفان سیاسی نیز صادق بود. با این حال، ایشان در عین احترام، همواره مواضعی صریح و روشن داشت:

«‌آیت‌الله مهدوی مطابق رویه سیاسی‌اش حتی با مخالفین سیاسی نیز با احترام اما صریح سخن می‌گفت. این مسئله را می‌شود از برخورد‌هایش با اعضای دولت موقت به وضوح دید. ایشان نقل می‌کند: «ما» قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گاهی به مسجد ‌آیت‌الله طالقانی می‌رفتیم در روزی که مبعث پیامبر (ص) بود مرحوم بازرگان سخنرانی می‌کرد و همیشه هم سخنرانی خوبی داشت. در آن روز خطاب به علمایی که در مجلس حضور داشتند گفت: آقایان علما از محراب‌ها  بیرون بیایید. اسلام فقط نماز و روزه و غسل نیست، اسلام اقتصاد سیاست حکومت و مدیریت دارد. ما این حرف‌ها  را آن روز شنیدیم و بعد‌ها  وقتی با آقای بازرگان در شورای انقلاب جمع شدیم آقای بازرگان گفت: آقایان شما بازگردید به همان مسجد‌هایتان من گفتم آقای مهندس بازرگان ما دیگر به مسجد باز نمی‌گردیم یادت هست در مسجد مرحوم طالقانی چه می‌گفتی؟ ما را می‌خواهید ابزار کنید؟»


منبع: مهدی قیصری، یار امام، یاور امام، زندگی و مبارزات آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1395، صص 129- 130
https://www.cafetarikh.com/news/49419/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما