۱
plusresetminus
دو تن از برجسته‌ترین و خشن‌ترین بازجوهای ساواک به نام‌های منوچهر وظیفه خواه معروف به «منوچهری و احمد معصومی کوچصفهانی معروف به (مؤید)» شروع به بازجویی از آیت‌الله مهدی کنی کردند و او را مورد شکنجه قرار دادند.
بازجویی از آیت‌الله مهدوی کنی و شکنجه او

آیت‌الله مهدوی کنی از جمله روحانیونی است که بعد از دستگیری مورد شکنجه ساواک قرار گرفتند. علاوه بر این، ایشان جهت اقرار به اعترافات اجباری نیز تحت شکنجه بودند؛ اما هیچ‌گاه در برابر این شکنجه‌ها تسلیم نشدند.

«حال آیت‌الله مهدوی کنی به چنین مکانی برده شده بود تا زیر شکنجه اعتراف نماید از طریق صندوق مسجد جلیلی به شیخ حسن لاهوتی پول داده است تا به خانواده اعضای سازمان مجاهدین خلق برساند. در همان بدو ورود او را به اتاق بازجویی هدایت کردند. دو تن از برجسته‌ترین و خشن‌ترین بازجوهای ساواک به نام‌های منوچهر وظیفه خواه معروف به «منوچهری و احمد معصومی کوچصفهانی معروف به (مؤید)» شروع به بازجویی از ایشان کردند. بازجو قلمی و کاغذی را روی میز گذاشت و خطاب به آیت‌الله مهدوی گفت بنویس که به خانواده زندانیان مخالف اعلیحضرت کمک کرده‌ای. آیت‌الله مهدوی نیز اظهار داشت: «من هیچ ارتباطی با این‌ها ندارم و نداشتم و پولی که از صندوق مسجد می‌دادم خیریه بوده است. بازجو که کنف شده بود چنین جوابی را نمی‌خواست و شکنجه بر روی آیت‌الله مهدوی را آغاز کرد.»



منبع: مهدی قیصری، یار امام، یاور امام، زندگی و مبارزات آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1395، صص 111- 112
https://www.cafetarikh.com/news/49475/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما