۰
plusresetminus
در سال ۱۶۳۰ پرتغالی‌‌‌‌‌ها‌ کوشیدند انگلیسی‌‌‌‌ها و هلندی‌‌‌‌ها را از بندر سورت اخراج کنند و به تجارت آنان پایان دهند. آنان یکی از کشتی‌‌‌‌‌های هند را به تصرف درآوردند تا از این طریق شاه جهان را به تأمین خواست خود مجبور کنند. دستور مقابله شدید داده شد و نیرو‌‌‌‌‌های نظامی هنـد جزیره گوا را به محاصره گرفتند.
هند چگونه پرتغالی‌ها را بیرون کرد؟

پرتغال از اولین کشورهای اروپایی بود که تلاش کرد به هندوستان نفوذ کند و این کشور را تحت سیطره خود درآورد. اما هند توانست در برابر پرتغال مقاومت کند و نقشه استعماری آن‌ها را به هم بریزد. این اتفاق در زمان جهان شاه رخ داد.
 
«در دوران شاه جهان اقتدار دریایی ساحلی پرتغالی‌‌‌‌ها رو به افول بود و انگلیسی‌‌‌‌ها و هلندی‌‌‌‌ها به عنوان قدرت‌‌‌‌‌های نوین اروپایی سر بر‌‌‌‌‌ می‌‌کشیدند. در سال ۱۶۳۰ پرتغالی‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ کوشیدند انگلیسی‌‌‌‌ها و هلندی‌‌‌‌ها را از بندر سورت اخراج کنند و به تجارت آنان پایان دهند. آنان یکی از کشتی‌‌‌‌‌های هند را به تصرف درآوردند تا از این طریق شاه جهان را به تأمین خواست خود مجبور کنند. دستور مقابله شدید داده شد و نیرو‌‌‌‌‌های نظامی هنـد جزیره گوا را به محاصره گرفتند. پرتغالی‌‌‌‌ها تسلیم شدند؛ کشتی توقیف شده را پس دادند و از دعاوی خود دست کشیدند. یکی دو دهه پیش تصور چنین حادثه‌ای غیر ممکن بود. شاه جهان نیز چون جهانگیر هماره در اندیشه اخراج پرتغالی‌‌‌‌ها از سواحل هند بود و لذا حضور انگلیسی‌‌‌‌ها و هلندی‌‌‌‌ها را برای مقابله با یکه‌تازی پرتغالی‌‌‌‌‌ها مفید‌‌‌‌ می‌پنداشت. به گزارش منابع انگلیسی در این زمان او حتی کوشید تا با ارائه برخی امتیازات هلندی‌‌‌‌ها را تطمیع کند و به اخراج پرتغالی‌‌‌‌ها از بنادر دیو و دامان وادارد، ولـــی فرمانفرمای کل مستعمرات هلند مستقر در (باتاویا این پیشنهاد را نپذیرفت.)»


منبع: عبدالله شهبازی، زرسالاران یهودی و پارسی استعمار بریتانیا و ایران، جلد 1، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی، 1377، ص‌‌ 109
https://www.cafetarikh.com/news/49424/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما