۲
plusresetminus
حسین علاء یکی از فراماسون‌های معروف و از اعضای گراندلژ لندن، در سال 1341 به فارس مسافرت نمود تا مقدمات شورش عشایر را علیه دولت امینی فراهم نماید.
فعالیت لژهای ماسونی علیه امینی

یکی از گروه‌های مخالف امینی گروه‌های فراماسونی بودند که در ارتباط با شاه و سلطنت‌طلبان قرار داشتند. این گروه‌ها در راستای حمایت از شاه به مخالفت با امینی پرداختند. در راس این گروه حسین علا قرار داشت که از طرق گوناگون تلاش نمود مخالفت‌ها علیه امینی را تقویت نماید.

«در همین زمان لژهای ماسونی هم علیه امینی وارد گود شدند و حسین علاء یکی از کسانی بود که ابتکار عمل را دست داشت. به گزارش ساواک؛ یکی از نزدیکان سردار فاخر حکمت اظهار می‌داشت که مسافرت علا در سال 1341 به فارس که ظاهراً تحت عنوان شرکت در مراسم سالگرد انجمن لاینز صورت گرفته است، به منظور انجام یک مأموریت سیاسی بوده است. به دید ساواک مؤسسه لاینز یکی از شعبات بزرگ فراماسونری انگلستان است که تحت عنوان کارهای عام‌المنفعه بزرگترین دستگاه خبری انگلیس در کشورهای دیگر به حساب می‌آید. علاء یکی از فراماسون‌های معروف و از اعضای گراندلژ لندن به شمار می‌آمد که در عین حال وزارت دربار شاهنشاهی را عهده‌دار بود. علاء طبق این گزارش، ریاست فراماسون‌های ایران را بر عهده داشت. مسافرت او به فارس به توصیه مقامات انگلیسی صورت گرفته بود و دستورات محرمانه‌ای به مأمورین انگلستان که عمدتاً در بین عشایر دارای نفوذی بودند، صادر شده بود. گفته می‌شد علت این است که روابط شاه و امینی به صورتی در آمده است که اینک به شکل رقابت انگلیس و امریکا تصویر می‌شود. به این ترتیب از نظر ساواک عشایر فارس در این نزاع نقش بسیار اساسی می‌توانستند ایفا کنند. گفته شد که برخی سران عشایر فارس تابع دستورات گراندلژ انگلستان هستند و دستورات علاء را اجرا خواهند کرد. ساواک مدعی شد که قرار است در این مسافرت علا مدت شش روز به کازرون و بوشهر و لارستان عزیمت نموده و مقدمات شورش عشایر را علیه دولت امینی فراهم نماید.»


منبع: حسین آبادیان، دو دهه واپسین حکومت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1383، صص 208- 209
https://www.cafetarikh.com/news/49554/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما