۱
plusresetminus
پین چر فت تعریف می‌کرد که ابتدا از روابط بسیار صمیمانه بین شاهپورریپورتر و شاه یکه خورد، ولی بعداً پی برد که پدر ریپورتر نقش مهمی در معرفی رضاخان (پدر شاه) به انگلیس‌ها، به عنوان فردی شایسته بنیانگزاری يك سلسله جديد سلطنتی در ایران، داشته است.
چاپلوسی حکومت پهلوی شرط پیشرفت و ارتقا
چاپلوسی حکومت پهلوی شرط پیشرفت و ارتقا
ارتقا و پیشرفت در سلسله مراتب حکومت پهلوی به تمکین کامل از شاه و خدمتگزاری به او داشت. به عبارتی آنچه که تعیین کننده و اساسی بود، نه تخصص و شایسته‌سالاری، بلکه موضوع خدمتگزاری و میزان ارادت به خاندان پهلوی بود. 
«پنجشنبه ۱۱ نوامبر ۱۹۷۶ (۱۰ آبان ۱۳۵۵)
«چاپمن پین چر» Chapman Pincher نویسنده روزنامه «دیلی اکسپرس» ناهار در سفارتخانه میهمانم بود. او ضمن صرف ناهار از خاطرات ۵ سال قبل خود سخن می‌گفت که توانسته بود با واسطه گری «لردروتشلید» مصاحبه‌ای با شاه انجام دهد.
پین چر که برای این مصاحبه همراه با «سر شاهپورریپورتر» به نزد شاه رفته بود، تعریف می‌کرد که ابتدا از روابط بسیار صمیمانه بین شاهپورریپورتر و شاه یکه خورد، ولی بعداً پی برد که پدر ریپورتر نقش مهمی در معرفی رضاخان (پدر شاه ) به انگلیس‌ها، به عنوان فردی شایسته بنیانگزاری يك سلسله جديد سلطنتی در ایران، داشته است.
پین چر می گفت: بعد از انجام این مصاحبه، مطالب نوشته شده خود ر ابتدا از طریق «لردر وتشلید» به اطلاع شاه رساند و بعد از کسب اجازه وی آن را در روزنامه دیلی اکسپرس انتشار داد.»


منبع: پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه ح.ا. مهران، تهران، انتشارات اطلاعات، 1373، ص 36
 
https://www.cafetarikh.com/news/48202/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما