۱
plusresetminus
آموزگار و راجی: آنهائی که در صدد به هم ریختن اوضاع برآمده اند افرادی هستند که می‌خواهند همچنان به غارتگری‌هایشان ادامه دهند و به همین جهت نیز در راه اجرای سیاست لیبرالیسم سنگ اندازی می‌کنند.
تصور حامیان حکومت از مخالفان شاه

علیرغم آنکه بسیاری تحلیلگران داخلی و خارجی در زمان اوج گرفتن اعتراضات مردمی، بر اشتباهات سیاسی و اقتصادی شاه تأکید داشتند؛ اما برخی از حامیان داخلی اصرار داشتند که مخالفان افرادی لاابالی هستند:
«صبح زود از خواب برخاستم تا برای استقبال از جمشید آموزگار و بدرقه خلعتبری به فرودگاه بروم. هنگام استقبال از جمشید آموزگار فقط حدود دو دقیقه فرصت پیدا کردم با او به طور خصوصی صحبت کنم و این مدت هم در فاصله‌ای به دست آمد که پس از پیاده شدن نخست‌وزیر از هواپیما، به اتفاق در يك اتومبیل نشستیم تا به ساختمان فرودگاه برسیم. در این فرصت، ضمن اظهار خوشوقتی از سیاست جدید ایران در گرایش به سوی لیبرالیسم، مشکلات فراوان اتخاذ چنین سیاستی را نیز تذکر دادم و به دنبال آن تأکید کردم که گرچه در ابتدای امر مسائل گوناگونی سد راه خواهد شد، ولی پس از مدتی به مرور این موانع کنار خواهد رفت. ولی البته به شرطی که عاقلانه رفتار کنیم و به حد کافی نیز جرات و جسارت داشته باشیم. آموزگار گفته‌هایم را تصدیق کرد و افزود: «... آنهائی که در صدد به هم ریختن اوضاع برآمده اند افرادی هستند که می‌خواهند همچنان به غارتگری‌هایشان ادامه دهند و به همین جهت نیز در راه اجرای سیاست لیبرالیسم سنگ اندازی می‌کنند... »



منبع: پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه ح.ا. مهران، تهران، انتشارات اطلاعات، 1373، ص 173
 
https://www.cafetarikh.com/news/48589/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما