۲
plusresetminus
سرگرد بهرامی: موارد متعدد بی‌اعتقادی و سرخوردگی مردم ایران نسبت به حکومت، چون واقعاً ریشه عمیقی ندارد به آسانی قابل ترمیم است.
میزان بحران سیاسی در ایران

بسیاری از حامیان حکومت پهلوی معتقد بودند که بحران سیاسی ایران، بحرانی زودگذر است و به راحتی می‌توان بر آن غلبه کرد. این موضوع نشان دهنده عمق بی‌اطلاعی بسیاری از نهادهای تحلیلگر وابسته به حکومت پیرامون بحران سیاسی کشور بود:

«سرگرد بهرامی ضمن صحبتش می‌گفت که: موارد متعدد بی‌اعتقادی و سرخوردگی مردم ایران نسبت به حکومت، چون واقعاً ریشه عمیقی ندارد به آسانی قابل ترمیم است و در این باب نمونه ای هم مثال آورد: «... در کنگره اخیر حزب رستاخیز، نمایندگانی از سراسر کشور در تهران گرد آمدند و به همه آنها نیز اطمینان داده شد که با برخورداری از آزادی کامل می‌توانند فرد دیگری را به جای جمشید آموزگار به عنوان دبیر کل حزب انتخاب کنند. ولی هنوز سه روز به پایان کنگره و انجام انتخابات برای گزینش دبیر کل باقی نمانده بود، که شاهنشاه طی نطقی اعلام داشت: دو مقام دبیرکلی حزب رستاخیز و نخست وزیری از هم قابل تفكيك نيست و حالا شما بی‌اعتقادی و سرخوردگی ۱۵۰۰ نفر را مجسم کنید که پس از سه روز بحث و تبادل نظر برای انتخاب دبیرکل جدید، چگونه کوشش خود را به کلی بی فایده دیده و موظف به اجرای تصمیمی شده‌اند که اصلاً در اتخاذ آن دخالتی نداشته‌اند...».



منبع: پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه ح.ا. مهران، تهران، انتشارات اطلاعات، 1373، ص 159
https://www.cafetarikh.com/news/48583/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما