۳
۲
plusresetminus
گزارشاتی در تاریخ عنوان شده که برخی اززنان دربار ناصرالدین شاه در توطئه قتل امیر کبیر دخیل بوده اند. در تاریخ آمده است که با تحریک ملک‌جهان خانم ملقب به مهدعلیا میرزا تقی‌خان امیرکبیر از مقام صدارت اعظم برکنار و کشته شد اما جز وی زنان دیگری نیز در این امر دخیل بودند. در کمتر منبعی از نقش «امین اقدس» در توطئه بر ضد میرزاتقی خان امیرکبیر صحبت می شود
توطئه‌های زنانه منجر  به قتل امیر کبیر

گزارشاتی در تاریخ عنوان شده که برخی اززنان دربار ناصرالدین شاه در توطئه قتل امیر کبیر دخیل بوده اند. در تاریخ آمده است که با تحریک ملک‌جهان خانم ملقب به مهدعلیا میرزا تقی‌خان امیرکبیر از مقام صدارت اعظم برکنار و کشته شد اما جز وی زنان دیگری نیز در این امر دخیل بودند. در کمتر منبعی از نقش «امین اقدس» در توطئه بر ضد میرزاتقی خان امیرکبیر صحبت می شود اما دکتر باستانی به نقل از تاریخ صد ساله ایران (ص ۱۷۶) می نویسد: «این گروه به وسیله مهدعلیا و امین اقدس زن سوگلی ناصرالدین شاه دست به کار شدند تا اینکه شبی امین اقدس قلم و کاغذ حاضر و فرمان قتل امیر را صادر و به امضای شاه رسانید... شبانه مأمور را حرکت دادند و تأکید کردند که باید خبر کشته شدن امیر برسد.»
ملک جهان خانم / میرزا تقی خان امیرکبیر
همچنین از دیگر کسانی که در زمینه چینی بر ضد امیر کبیر همکاری می کرد یکی هم رقاصه مهدعلیا بود. «سلطان خانم دختر گستاخی بود. شاه به او مهری داشت و اغلب با او ورق بازی می کرد. دختر رقاصه هم ضمن بازی به عشوه و کنایه چیزها می گفت با صورت شاه را در ورق شبيه امیر می کرد و یا به جسارت می گفت تصویر آن یارو را که می خواهد شاه بشود، بکشید. بدین ترتیب زمینه قتل امیر کبیر از سوی حرم سرای دربار فراهم شد. بعدها سلطان خانم رقاصه، زن علیقلی میرزا وزیر مهدعلیا گردید.
امین اقدس سوگلی ناصرالدین شاه


منبع: فارسنامه ناصری، ص ۷۲۹، سال ۱۲۶۰ ق. ۲. تاریخ نو، ص ۳۱۹
 
https://www.cafetarikh.com/news/48534/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
اینا تنها بخشی از توطئه ها بود دسیسه های برای زمین زدن امیر خیلی بیشتر از این حرفها بوده
feedback
Iran, Islamic Republic of
جالب بود