در سال 1942 تعداد زیادی از پناهندههای لهستانی با شرایط بسیار بد، وارد ایران شدند. پناهندگان که شامل افراد مختلفی از ردههای نظامی و غیرنظامی بودند، مدتی را در ایران به سر بردند و بسیاری از آنان بعد از پایان جنگ به کشور خود بازگشتند. ورود لهستانیها به ایران، شرایط خاصی را نیز به کشور تحمیل کرد
از اواسط دهه 1320 موضوع ملی شدن نفت به صورت کاملا جدی از سوی برخی از افراد ملیگرا و مذهبی مطرح شد. در این شرایط برخی از سیاستمداران از جمله نمایندگان مجلس نیز از موضوع ملی شدن جنبش نفت حمایت کردند. با این حال مواضع اکثریت نمایندگان در این رابطه مشترک نبود
بعد از استقرار پلیس جنوب ایران که به بهانه جنگ جهانی اول و محافظت از منابع نفتی صورت گرفت، دولتمردان ایرانی به جای تصمیم و اقدام قاطعانه، به برگزاری میتیگ و دادن شعار اکتفا کردند. این موضع مورد انتقاد بسیاری از روشنفکران قرار گرفت. حتی روزنامهها نیز به انتقاد از آن پرداختند.
صنعت دستی جای خود را به صنایع ماشینی و نیروی کارگر جای خود را به نیروی بخار میدهد. سرمایهداری به طور کامل جایگزین فئودالیزم میگردد. هم روند با آن سوداگری جای خود را به استعمار میدهد روابط سوداگرانه به روابط استعماری تبدیل میشود و کشورهای سرمایه دار جایگزین شرکتهای سوداگر میشوند.
در دربار صفوی تنوع غذایی و کیفیت آن اهمیت زیادی داشت. معمولا در کنار تنوع غذایی، آداب پذیرایی از شاه یا مهمانان مخصوص او نیز از اهمیت زیادی برخوردار بود. ژرژ تکتاندرفن دریابل در سفرنامه خود شرح مختصری از این آداب دارد
بعد از پایان چنگ جهانی اول، برخی از دول متخاصم از جمله انگلیس از خارج کردن نیروهای نظامی خود امتناع کردند. در این شرایط دولتمردان ایرانی تلاشهای گستردهای را جهت برون رفت از این بحران در پیش گرفتند. کمک خواستن از آمریکا که در آن دوره که در اذهان سیاستمداران ایرانی به عنوان کشوری بیطرف شناخته میشد از جمله این راهها بود.
علی امینی، اولین نخستوزیر دهه 1340 شمسی بود. او در اردیبهشت 1340 روی کار آمد. دوران نخستوزیری امینی بسیار کوتاه بود. با این حال همین دوران کوتاه آبستن حوادث سیاسی متعددی از جمله اعتصاب معلمان، اعتراض دانشجویان به تعطیلی مجلس شورای ملی و ضرب و شتم دانشجویان در بهمن 1340 بود.
اشرف از همان دوران کودکی خود را در محیطی پر از رقابت و تبعیض مشاهده نمود. از این رو از همان اوان کودکی حس کینه و رقابت در او شکل گرفت و بعدها خود را در اشکالی چون فسادهای سیاسی و اقتصادی نشان داد. او همواره خود را محروم از محبتهای والدین میدید و آنها را به شکل عقده در خود پنهان نمود.
بعد از پایان جنگ جهانی دوم، دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شد و حتی بسیاری از کشورهایی که تمایلی به پیوستن به این دو بلوک را نداشتند، بالاجبار به یکی از دو قطب شرق و غرب پیوستند. با این حال این وضعیت چندان پایدار نبود و بسیاری از کشورها جهان سوم برای رهایی از تعهد اجباری به بلوک شرق و غرب به تکاپو افتادند
نماز خواندن در دین مبین الام با آداب و مقدمات خاصی همراه است. در رابطه با .ورود به مساجد نیز آداب خاصی تعیین شدذه است. جالب است که این آداب قرنهاست که در ایران به شکلی کاملا یکسان رعایت میشود. دریابل در سفرنامه خود در رابطه با آداب نماز خواندن مردم عصر صفویه آورده است
معمولا وقتی از پادشاهان و یا ولیعهدان قاجاری نام برده میشود بسیاری از ما تصور میکنیم همه آنها افرادی نالایق بودهاند که دو دستی بخشهایی از خاک شور را به بیگانگان تقدیم کردهاند. اما واقعیت برخلاف تصور ما است. از یک سو حوادث تاریخی را باید در بستر شرایط و زمان آن تحلیل کرد.
بوروکراسی در ایران تاریخ چندان بلندی ندارد. با این حال منشا شکلگیری بوروکراسی به عوامل مختلفی ربط داده شده است. با این حال بسیاری متفقاقول معتقدند که بوروکراسی برای اولین بار توسط مسیو نوز بلژیکی در ایران شکل گرفت. هر چند شکلگیری آن با تحولات مثبتی همراه نبود
مقارن با آغاز جنگ جهانی اول، ایران از نظر اقتصادی به مرز ورشکستگی کامل رسید. ورشکستگی اقتصادی، زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داد و حتی بر امور روزانه آنها و تامین نیازهای ضروری آنها نیز تاثیر گذاشت.
بهائیان همواره مدعی هستند که به کشور ایران متعهد هستند؛ اما بسیاری از مستندات خلاف این موضوع را ثابت کرده است. بهائیان به دلیل مزایای اختصاصی که شاه به آنها واگذار بود به حکومت او متعهد بودند؛ در حالی که در دوره دفاع مقدس عملا در برابر کشور و مردم ایستادند
آنچه که در فضای انتخابات قابل تأمل گردید، آهنگ تبلیغاتی کاندیداها بود، بهطوری که بین حزب جمهوری اسلامی و بنیصدر طرفداران آنها درگیری لفظی که عمدتا به مطبوعات کشیده میشد، بروز کرد و به شدت فضای جامعه را تحت تأثیر قرار میداد که در این عرصه گروههای سیاسی کم اهمیتتر دیگر نیز با حمایت و مخالفت از یکی از طرفین فضا را به جهت تأمین اهداف خود متشنجتر ...
میرزاده عشقی اخلاقاً آدم خوشمشرب، نیکو خصال و به مادیات بیاعتنا بود و زن و فرزندی نداشت. با کمکهای پدر، خانواده، یـاران و آزادیـخواهان و بـالاخره از درآمدهای نمایشهای خود گذران می کرد. در زمـان پیـرنیا، ریـاست شـهرداری اصـفهان به وی پیشنهاد شد که آن را نپذیرفت.
عبدالحسین امینی معروف به علامه امینی (۱۳۲۰-۱۳۹۰ق)، نویسنده کتاب الغدیر، مجتهد و نسخهشناس شیعه است. او دانشآموخته حوزه نجف بود و از سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا محمدحسین نایینی، محمدحسین غروی اصفهانی و عبدالکریم حائری یزدی، اجازه اجتهاد دریافت كرد.